18.6.2009

יום הסביבה בכנסת 9 ליוני 2009

החידוש העיקרי השר הלהגנת הסביבה הבטיח להצטרף להפגנות מול שרים אחרים אם יהיה צורך

לגבי השאר אני מביא את ההודעה לעתונות של ראש השדולה הסביבתית (יחד עם אופיר פז-פינס) חברתית דב חנין

הודעה לעיתונות

יום הסביבה בכנסת: הממשלה תקועה בעבר והסביבה בתחתית סדר העדיפויות

ח"כ דב חנין: "המדינה מעכבת חקיקה סביבתית ובכך גורמת נזק כלכלי, חברתי וסביבתי לציבור הישראלי"

ח"כ אופיר פינס: "אם לא נשנה את סדר העדיפויות נחיה בסביבה מזוהמת ומסוכנת הגורמת למחלות ומוות"


השדולה הסביבתית- חברתית בכנסת בראשותם של ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ אופיר פינס (עבודה) ציינה היום את יום הסביבה הבינלאומי בכנסת. במסגרתיום הסביבה ערכה השדולה דיון בנושא אי קיום חוק האכיפה הסביבתית ברשויות המקומיות ובהיערכות המדינה לועידת קופנהגן אשר תיערך בדצמבר השנה ותעסוק במשבר האקלים הגלובלי. על היום החגיגי העיבה העובדה כי מתוך 12 הצעות חוק סביבתיות שהעלו חברי השדולה לועדת שרים לקראת יוםהסביבה התנגדה הממשלה ל-11 ובכך חסמה את האפשרות להעביר אותן במליאת הכנסת.

ח"כ אופיר פינס-פז (עבודה), יו"ר עמית של השדולה הסביבתית חברתית, תקף בחריפות את הממשלה: "משהו מעיב על היום הזה. ביקשנו לפרוץ היום דרך אך נתקלנו בחומה בצורה. 11 מתוך 12 הצעות טובות והגיוניות נדחו ע"י הממשלה. הכנסת אמנם עברה מהפך סביבתי, אבל בסופו של יום התהליך לא מגיע לממשלה. הממשלה תקועה בעבר והנושא הסביבתי תקוע בתחתית סדר העדיפויות הלאומי. אם לא נצליח לקדם את סדר היום הסביבתי אנו גוזרים על האזרחים לחיות בסביבה מזוהמת ומסוכנת הגורמת למחלות ומוות, כל זה בגלל ממשלות שלא מצליחות להבין כי הגיע הזמן לשינוי חוקתי".

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית, אמר כי: "צריך להסתכל על משבר האקלים בשתי זוויות: מקומנו בבעיה ובפתרון, ובזוית הלאומית. לישראל יש אינטרס לאומי בנושא האנרגיה. זה אינטרס חברתי, כלכלי, מדיני וסביבתי להוביל את המאבק במשבר בארץ ובעולם". עוד הוסיף ח"כחנין כי "לממשלה הייתה שנה שלמה להתכונן ולהיערך ליישום חוק האכיפה הסביבתית, זהו מסר חמור ביותר - כאשר אזרח אינו מבצע את החוק הוא נענש, כשהממשלה אינה מבצעת את החוק היא משנה אותו בדיעבד".

ח"כ גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, אמר בדיון כי המשרד נערך לועידת קופנהגן: "הצבנו את נושא קופנהגן בראש סדר העדיפויות. הוקמה ועדת מנכלי"ם לתיאום בין משרדי הממשלה בנושא ההכנה לקופנהגן וההתמודדות עם משבר האקלים, ובכוונת המשרד להתקשר עם חברת ייעוץ עולמית על מנת להוכיח את הכדאיות הכלכלית בפעילות סביבתית והפחתת פליטות. עדיין, יש שרים ופקידים שלא מאמינים שניתן לדרוש לחסוך בחשמל ולכן שיתוף הפעולה של השדולה הוא קריטי".

ח"כ ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת, אמר בדיון כי הכנסת תעשה ככל שביכולתה על מנת לקדם את הנושא הסביבתי בפועל, הן מול הממשלה והן עם פרלמנטים אחרים בעולם. "זהו נושא קריטי לעבודת הכנסת. ההתייחסות של העולם כולו למשבר הסביבתי ולמשבר האקלים בתוכו השתנתה לחלוטין בעשר השנים האחרונות."

ח"כ זאב ביילסקי, יו"ר השדולה למען השלטון המקומי בישראל, אמר כי "בסופו של דבר הרשויות המקומיות הן אלו שיובילו את השינוי הסביבתי, ועל כן שיתוף הפעולה בין הכנסת, השלטון המקומי, הממשלה והארגונים הסביבתיים הוא הכרחי."

ח"כ אורית זוארץ אמרה בדיון: "עם היבחרי לכנסת מצאתי חשיבות רבה לשת"פ בין השדולה הסביבתית לשדולה למען השלטון המקומי בישראל. השלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית של המדינה, אשר גודעת ומקצצת אצבע אחר אצבע בתקציבים, בצורה שפוגעת ביכולות לממש את התוכניות ולייצר מציאות סביבתית שונה המיטיבה עם הסביבה."

ח"כ ניצן הורוביץ: "צר לי שהממשלה דוחה הצעות חוק כמו אנרגיה מתחדשת, שהעלינו יחד עם ארגוני הסביבה. ההצעה הייתה יכולה לעזור עם האתגר של קופנהגן".

בדיוני השדולה השתתפו עוד ח"כ איתן כבל (עבודה), כרמל שאמה (ליכוד) וגדעון עזרא (קדימה).

לפרטים נוספים:

עמית אשכנזי, מנהל השדולה הסביבתית-חברתית 052-3733733

ניר הירשמן, דובר ח"כ אופיר פז-פינס 054-4447962

שרון שחף, יועצת תקשורת לח"כ דב חנין 054-6738999

http://www.dovblog.org
להצטרפות לעלון האלקטרוני:
dovblog.org/newsletter/lists/?p=subscribe

בראש ועדת המנכ"לים יעמוד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ד"ר יוסי ענבר מנוי מקצועי נאות של אחד מבחירי המשרד תחת השר הקודם (לעומת שרים שדאגו למקורבים). עמדתו הקודמת של המשרד היתה שאי אפשר להפחית את הפליטות אלא רק לצמצם את העליה. גלעד ארדן מזמין סקירה חדשה של הפליטות בישראל וכיצד ניתן להפחית אותן. השר אמר גם שאם פקיד כלשהו לא יקדם את עמדת המשרד הוא יוחלף. אופיר פז פינס טען כלפי יוסי ענבר לגבי העובדה שאין עדיין מדינייות כלפי ועידת קופנהגן.

נושאים שונים שקשורים לסביבה עלו בועדות הכנסת ובמליאה
במליאה על שינוי אקלים ואנרגיה דברו דוב חנין וניצן הורוביץ במסגרת הצעת חוק התייעלות אנרגיה במבני ציבור, התשס"ט–2009
אופיר פז-פנס התיחס לנושא האנרגיה במסגרת הצעת חוק לעידוד בנייה בת-קיימא (תיקוני חקיקה), התשס"ט–2009
גם גלעד השר ארדן ואורי אורבך אמרו דברים חשובי ונאים בנושא הסביבה.
יוחנן פלסנר (קדימה) העלה הצעה לסדר-היום "היערכותה הכוללת של מדינת ישראל לוועידת קופנהגן"



הבית הלבן משחרר דו"ח חדש על שינויי האקלים

הכותרות העקרייות
שינוי האקלים כבר משפיע על ארצות הברית והשפעתו תלך ותיגבר
חקלאות ומירעה יאותגרו יותר ויותר
האיומים על בריאות האדם יגברו