28.6.2009

חוק האנרגיה הנקיה והביטחון האמריקאי עבר את הקונגרס

מתוך הפניה השבועית לאומה של אובמה
" היום בית הנבחרים לקח צעד הסטורי אם העברת התקנה האמריקאית לאנרגיה וביטחון. זהוא צעד (נועז) והכרחי שמבטיח יצירת תעשיות חדשות ומיליוני מקומות תעסוקה, הקטנת התלות המסוכנת שלנו בנפט מיובא, ומגביל באופן מוגדר את שחרור המזהמים אשר מאיימים על בריאות משפחות וקהילות והפלנטה עצמה.
כעת על הסנט לקחת את הצעד הבא. ...
ישנם אילו שטוענים שהסטטוס קוו ניתן לקבלה, אילו שהיו גורמים שנמשיך את התלות שלנו בדלקים מאובנים למרות הסיכונים לכלכלה שלנו, לבטחון שלנו ולפלנטה
אבל העם האמריקאי יודע שהאומה
שתוביל בבניית כלכלת האנרגיה נקייה של המאה 21 היא האומה שתוביל ביצירת הכלכלה של המאה 21.
אני רוצה שאמריקה תהיי האומה הזאת [ואני רוצה שגם ישראל תיקח חלק וכנ"ל גרינפיס, ידידי כדור הארץ, אדם טבע דין, ושאר הארגונים הירוקים ]"
בשעה טובה ארצות הברית מתחילה ליצור חקיקה שתפחית את פליטת גזי החממה.
חוק האנרגיה הנקיה והביטחון האמריקאי התקבל בקונגרס ברוב של 219 תומכים מול 212 מתנגדים. החוק עצמו הוא פשרה וחלק מהארגונים הסביבתיים למשל גרינפיס וידידי כדור הארץ התנגדו לו בטענה שהוא דואג מידי לתעשיה.
טענת התומכים למשל הסיירה קלאב היא שבשלב זה לא ניתן להעביר משהו יותר מוצלח ובשלב הבא ניתן יהיה לשפר ולהוסיף. מצד שני עומדת לזכות החוק ההתנגדות של אקסון מובייל וחברות נפט נוספות לחוק. (אם אקסון היתה תומכת אז כנרה שהחוק בעייתי)
הסיבוב הבא באישור החוק בסנט עשוי להיות יותר קשה.
החוק קובע שעד 2020 אמריקה תפחית את פליטות גזי החממה ב17ֵ לעומת 2005 (ישנה בחוק גם הפחתה של 83% עד אמצע המאה).
הדרך להפחתה שבא החוק בוחר נקראת הגבל וסחור (סכור וסחור) "cap and trade" ישנה כמות מסוימת של רשיונות לפליטת גזי חממה אשר מחולקים ואו נמכרים לחברות המעוניינות. נתן לסחור ברשיונות כך שאם חברת חשמל מסוימת בנתה תחנה סולארית וונשארו לה עודפי רשיונות היא יכולה למכור אותם ברווח נאה לחברת חשמל אחרת אשר בנתה תחנה פחמית חדשה וכדי לייצר חשמל היא נאלצת לקנות רשיונות פליטה נוספים. חסידי השיטה טוענים שלא משנה כיצד ולמי ימכרו/יחולקו הרישיונות מכיוון שהכמות מוגבלת גם פליטת גזי החממה תוגבל. לפי הערכת משרד התקציב של הקונגרס למישפחה האמריקנית התענוג יעלה כ 175$ לשנה בשנת 2020. החוק כולל סיוע למשפחות מעוטות הכנסה כדי לכסות על החור בתקציב.
בנוסף החוק עמודים) כולל דרישה לרוב המדינות ליצור של 20% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2020 מעביר ביליונים לטובת האנרגיה המתחדשת לפחם נקי שאמור לתפוס את כל הCO2 ולקבור אותו (רעיון שעדיין לא הוכח כראלי) ועוד מבחר סעיפים הקשורים לנושא.
הנקודה היהודית מאחורי החוק עומדים הנרי וקסמן ואדורארד מרקיי , Henry A. Waxman and Edward J. Markey וקסמן הוא לפי ויקיפדיה יהודי גאה ביהדותו.
החוק הזה לבדו לא יציל את העולם אבל השינויי בעמדת ארצות הברית משמעותי כאשר היא לוקחת על עצמה מגבלות ללא שום הסכם ביין לאומי השלב הבא הוא הסכם ביין לאומי שיכלול את סין הודו והמדינות המיתפתחות. כל עוד ארצות הברית לא זזה קשה היה לבוא בבקשות לשאר העולם כעת המצב שונה.
מבחינת המימשל החדש נושא שינויי האקלים נשאר בראש הרשימה ונמשיך לישמוע עליו ועל צעדים נוספים.
לפירוט על עמדתם של רוב בעלי התפקידים הבחירים במימשל לפי מעשים בתפקידים קודמים (כראשי מדינות למשל) ראו בפוסט


Posted by: Dan Beucke on June 26 By John Carey
Under the program, pollution emitters need to buy permits. Wind and solar power are also key in the measure.

By Lorraine Woellert and Simon Lomax - June 26 (Bloomberg)

By Ian Talley and Siobhan Hughes - CNN - June 26, 2009



By Leonard Doyle in Washington - Telegraph UK - 27 Jun 2009
President Barack Obama has cleared a major hurdle in getting the US to tackle global warming after Congress passed a sweeping bill to transform America's use and production of energy.

FOR IMMEDIATE RELEASE: June 26, 2008
Sierra Club Cheers House, Looks Ahead to Senate Action
Washington, D.C.—The House of Representatives today passed the American Clean Energy and Security Act (H.R. 2454/2998, also known as Waxman-Markey). The Sierra Club offered the following comments in response