19.7.2011

פגישה עם גבי אביטל והרצאה בתעשיה האוירית שעור היסטוריה


לאחרונה הזדמן לי להרצות מול גבי אביטל בתעשיה האוירית. מקרוב גבי אדם נעים הליכות וידידותי אבל הוא באמת מאמין שכל מדעניי האקלים (כמעט) משקרים. ורואה לעצמו שליחות לחשוף אותם. מכוון שכך הקדשתי חלק משמעותי למתרחש באזור הארקטי וביחוד למקורות הסטוריים אשר לא נערכו בידיי מדענים חובבי בצע. הדוגמה הטובה ביותר היא המעברים הצפוניים למיזרח הרחוק.

מאז המאה ה-16 נערכו עשרות או יותר משלחות לנסות למצוא מעבר צפוני למזרח הרחוק תוכ כדיי הנסיונות מאות אנשים נספו (128 רק במישלחתו האחרונה של ג'ון פרנקלין 1845) בדרך כלל לאחר שספינתם נתקעה בקרח למשך שנתיים או יותר.
ואילו כיום סירת פיברגלס יכלה להקיף את הקוטב ולעבור את שני המעברים הצפון מערבי והצפון מזרחי בקיץ אחד.

לגבי גבי אולי אם האוקינוסים יתחילו לרתוח אז יסכים אולי.
בהמשך חלק מהמצגת מקורות
ציטוטים מהסגה של אריק האדום
ומצבו המפחיד של הקרח הימי מבחינת הנפח.






אבל יש מי שטוען שביימי הבינים הצפון היה חם יותר למשל השם גרנלנד שנתן אריק האדום פרושו ארץ ירוקה. לכן בוודאי היה אז חם יותר. לכן כדאי לצטט את המקור ההיסטורי


Eiríks saga rauða 
הסגה של אריק האדום
פרק שני
ע"פ 1880, English, transl. J. Sephton, from the original 'Eiríks saga rauða'.

היה אדם בשם תורוולד בנו של אסוולד בנו של אולף בנו של יקסנתוריס. שמו של בנו היה אריק. האב והבן הורחקו מייאדאר (בנורווגיה) לאיסלנד בגלל שהרגו אנשים, והחזיקו באדמה בהורנסטרנדיר וגרו בדרנגר ...


בקיצור תורוולד אביב של אריק נפטר. העבדים של אריק גורמים נזק לשכן השכן שוחט אותם. אריק שוחט את השכן ועוד אדם אנשים ואז  אריק גורש מהאדאקר ולאחר מיכן הוא מנזרק מאקסניי מסתבך בעוד קרב והורג את בניו של תורגסט עוד כמה אנשים והוא מגורש עם חבריו מטורסנס ומסתתר אצל חברו מפני תורגסט ואנשיו. הוא אומר לאנשיו שמטרתו לחפש את הארץ אשר גנוביורן, הבן של אולף העורבת ראה כאשר הוא נסחף מערבה מעבר לאוקינוס, וגילה את סלע גנוביורן. הוא הבטיח לחזור אם ימצא את הארץ.

אחרי שהוא שהה שלוש שנים (בארץ החדשה) באריק סיי, אריק פיורד ואריק שולמר. הוא  המשיך לאיסלנד.

[תרגום שלם>] באביב תורגסט והוא נלחמו ואריק פגש בתבוסה. לאחר מכן הם השלימו. בקיץ אריק נסע לחיות בארץ שהוא גילה, ואשר קרא לה גרנלנד (ארץ ירוקה), "משום," הוא אמר, "אנשים ירצו הרבה יותר להגיע לשם אם לארץ יש שם טוב."

בקיצור כפי שקוראים לפרויקטים למגורים גני פרק השמורה המשתלה… אריק בחר שם טוב ומושך ללא קשר לתכסית השטח או מצב הצמחיה והאקלים

גרטיר Grettir דמות מאחת הסאגות
 כתב יד מהמאה ה-17 איסלנד








































הערכים האלו בויקיפדיה מתארים את הנושא של המעברים הצפון מערבי והצפון מזרחי ויספקו שפע של קישורים






שתי יכטות פיברגלס שמופיעות במצגת הברימילה



 שעברה במעבר הצפון מערבי ב-2008






והטרימרן המעבר הצפוני  היאכטה הראשונה שעברה במעברים הצפון מזרחי והצפון מערבי בקיץ אחד  


הופיעו בעבר בבלוג 




בצידו השמאלי של הבלוג בין הגדג'טים מופיעה המפה העדכנית של כיסויי הקרח כבר נראה שהמעבר הצפון מזרחי יפתח השנה. 


מבט על נפח הקרח נותן תמונה עגומה יותר 

נפח הקרח הימי בצפון בק"מ מעוקבים


ק"מ מעוקבים
לעומת הממוצע של 1979 - 2010 נשאר חצי מנפח הקרח בקיץ לכן קוטב כמעט ללא קרח בקיץ בעוד כ-20 שנה נראה בהחלט אפשרי. עיון במספרים שניתנים להורדה מראה שעד שנת 2000 המינימום לא נפל מ-10,000 ק"מ מעוקבים השנה הקודמת היתה כ-4,400 ולפי התרשים כנראה שהשנה הנוכחית לא תהיה הרבה יותר טובה. אובדן של חצי מהקרח בעשור. אם זה המצב אז סביר שעד 2020 לפחות הקוטב הצפוני יהיה ללא קרח בקיץ למרות שסביר שעדיין ישאר קרח צמוד לצפון גרנלנד.
נפח המינימום השנתי של הקרח הימי הארקטי משנת 1979 עד 2010

כדי לא להשמע פסימי מידיי אוותר על נושא ההדראטים באזור.  נקודת האור היחידה היא שמדובר במודל ולא במדידה מדויקת אבל כפי שהניסיון מלמד בדרך כלל כאשר המודלים טועים המצב יותר גרוע מהתחזית.
וכעת למשהו "טוב" ההסטוריה מראה שהיו בצורות ממושכות שהפילו ממלכות ממיצרים לארם נהריים ואולי גם מעבר כך שהבצורת האחרונה אינה בהכרך מעידה על שינויי האקלים. (אבל שינויי האקלים עלול לגרום לבצורת הרבה יותר גרועה)
מקור הנתונים 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה