24.3.2011

חוק שישינסקי עבר בהצלחה את ועדת הכספים

חוק שישינסקי עבר בהצלחה את ועדת הכספים בדרכו להצבעה שניה ושלישית במליאה

21:05 |  23.3.2011   צבי זרחיה  
החוק יעלה להצבעה במליאה בשבוע הבא ■ בשעות הערב אישרה הוועדה הסתייגות לפיה השכר המירבי של בכירים בחברות גז יהיה פי 50 משכר המינימום ■ הממשלה תתבקש ביום ראשון הקרוב להקים ועדה שתגבש המלצות להקמתה של קרן יעודית לחלוקת תקבולי המס מחברות הגז


"  ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) שאל את נציגי האוצר האם קיים הפרש כספי מהותי בין מסקנות ועדת ששינסקי לנוסח החוק שהתקבל בועדה. סגן הממונה על התקציבים שאול מרידור אמר שהחוק משדר הרבה יציבות ולא פוגע בחלקה של הממשלה ברווחים של זכייני הגז. שטייניץ הוסיף כי חלקה של הממשלה יישאר גם אם יהיו שינויים במערכת המס  "

כמו כן, ועדת הכספים אישרה את ההצעה לתקנן תקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסת בעלי זכויות, אשר היתה המלצה מרכזית בדו"ח מוועדת ששינסקי), בוטל ניכוי האזילה שהיה הטבת מס חריגה שניתנה לעוסקים בחיפושי נפט וגז בלא אח ורע בענפי משק אחרים בישראל ובעולם. ניכוי זה, גרם לכך שלא התבצע תשלום של ממש עבור המשאב במאגר, ולכן היווה ניכוי ללא הצדקה. ועדת ששינסקי המליצה לבטלו וועדת הכספים קיבלה המלצה זו.  "

"  עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר בתגובה כי "אנו מברכים את חברי ועדת הכספים ואת יו"ר הוועדה, חה"כ גפני, אשר לא איפשרו לאינטרסים כלכליים צרים של חברות הגז לגבור על האינטרס הרחב לפיו משאבי הטבע שייכים קודם כל לציבור. כעת, המבחן האמיתי יהיה במליאת הכנסת, כאשר על כל נבחרי הציבור תוטל האחריות להרים את ידם בעד הצעת החוק ובכך להוכיח כי הם שליחי העם ולא שליחי ההון".  "


חוק ששינסקי עבר עוד משוכה בדרך לחקיקה: ועדת הכספים אישרה החוק ברוב גדול - גלובס

החוק אושר בוועדת הכספים לאחר דיון לילי סוער ■ סעיפי החוק אושרו כולם ■ שטייניץ:"זו לא חקיקת נגד, זו חקיקת בעד - אנחנו לא נגד חברות הגז; אני חייב תודה גדולה לאיתן ששינסקי שביצע עבודה טובה שארכה שנה שלמה"
1, 21:09


אנחנו הולכים לתקן את המעוות ולעשות היום את הדבר הנכון", אמר שר האוצר שטייניץ בתחילת הדיון. "ההצבעה תתקן את השגיאה ותחזיר את האמון של אזרחי ישראל. המצב הקיים שחלקה של המדינה מאוצרות הטבע שלה הוא הנמוך ביותר העולם - בלתי תקין כלכלית חברתית ומוסרית, ואנחנו נתקן זאת היום".

שטייניץ הבטיח להגיד עוד השנה הצעת חוק להקמת קרן השקעות לאומית בה יופקדו כספי תמלוגי הגז: "בשבועיים הקרובים תוקם ועדה בראשות יוג'ין קנדל שתגבש את המתווה של הקמת הקרן - עם יעדים כלכליים חברתיים" "
"  לאחר סיום דבריו, שר האוצר שטייניץ עזב את הדיון וחברי הוועדה עברו להצביע על 48 הסעיפים השונים של החוק, על כל ההסתייגויות שעלו. הוועדה דחתה את הסתייגותה של ח"כ רונית תירוש להכיר ליזמים בהוצאות מימון בפועל בתקופת ההרצה. כיום מוצע להכיר בהוצאות בפועל רק בתקופת ההקמה. פרופ' יוג'ין קנדל חבר וועדת ששינסקי ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה התנגד בתוקף לבקשה וטען כי המודל הנוכחי כבר מכסה את הוצאות המימון וכי קבלת הסתייגותה של ח"כ תירוש משמעותה "לחזור 9 חודשים אחורה".  "
"  "לאחר ההפסקה, נדונו הסתייגויות רבות של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. סערה נרשמה כאשר ח"כ רונית תירוש וח"כים אחרים ביקשו להשוות את המס אותו משלמים המשקיעים הפרטיים למס החברות ולקבוע אותו על 50% לכל היותר. ההסתייגות כמעט ואושרה אך בהצבעה חוזרת על פי קריאה שמית - נפלה. קודם לכן אמר ראש רשות המסים, נסרדישי: "אם ההצעה תתקבל - זה יהיה מקלט המס הכי גדול במדינה".  "