21.9.2011

אנרגיות טובות: מחזה אבסורד בחסות הכנסת - חיפושי גז ונפט - דה מרקר TheMarker

כשיונתן לוי, מורה ומחזאי, צפה בדיוני ועדת הכלכלה בנושא תמלוגי הגז, הוא חש תערובת של חרדה וגיחוך - ולכן הפך את הדיונים למחזה



>> לפני כחצי שנה התאספה קבוצת פעילים חברתיים באולם הקטן של קולנוע בירוביג'ן שבאזור התחנה המרכזית הישנה של תל אביב. ללא חזרות או במאי ועם מינימום אביזרי במה ותפאורה הם הקריאו על הבמה את המחזה "אנרגיות טובות" - המבוסס, כמעט אחד לאחד, על פרוטוקול של ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בנושא תמלוגי הגז. מה שנראה על פניו כרעיון מוזר, שלא לומר משמים, התברר כשלאגר: הקהל שאג מצחוק, מחא כפיים ובסופו של דבר מה שהיה אמור להיות ערב חד פעמי צבר תאוצה. ביום ראשון הקרוב, 5 ביוני, יעלה "אנרגיות טובות" בפעם השנייה במסגרת "מתחת להר - פסטיבל לאמנות ציבורית חדשה" בירושלים. אם יהיה ביקוש, ישמחו היוצרים להמשיך להריץ את ההצגה.
"כשמסתכלים על הטקסט של הפרוטוקול רואים שמדובר בדרמה שגם נוגעת לענייני השעה וגם יש בה משהו על זמני", אומר יונתן לוי, מיוזמי ההקראה. "זה מחזה עם דמויות חזקות, שמצליח להעלות שאלות של רטוריקה, דמגוגיה, פופוליזם ואינטרסים - כל מה שמרכיב דרמה טובה. אתה קורא את המחזה ומבין שזה זהב טהור. זה חזק, פשוט מחזה מעולה".


בדרך לששינסקי 2: הממשלה מקימה ועדה לבחינת יצוא הגז מישראל

שנתיים וחצי לאחר כניסתה של ישראל לעידן הגז הטבעי, מתכוונת הממשלה לקבוע את מדיניותה בתחום הביטחון האנרגטי; ועדה בין-משרדית תגיש מסקנותיה עד פברואר 2011

>> כמעט שנה לאחר חשיפת תגלית הגז הטבעי הגדולה במאגר לווייתן, מתכנסת ממשלת ישראל להכרעה בשאלה האסטרטגית האם להתיר יצוא גז ישראלי לשווקים זרים. ל-TheMarker נודע כי בימים הקרובים תודיע הממשלה על הקמת ועדה בין-משרדית, אשר תדון במדיניות הביטחון האנרגטי של ישראל - לעומת הצורך של יזמי חיפושי הגז והנפט במימוש משאבי הטבע שבתגליות. 
במהלך החודשים האחרונים נחלקו הדעות בקרב משרדי הממשלה בשאלת יצוא הגז. זאת, נוכח העובדה כי משק החשמל בישראל עתיד להתבסס על גז טבעי בשיעור הגבוה בעולם, של כ-80%, כבר בעשור הנוכחי.
בשנה שעברה הצהיר שר התשתיות, עוזי לנדאו, כי ישראל לא תתיר יצוא גז עד שתבטיח כי מקורות האנרגיה הזמינים שברשותה ישמשו את צורכי המשק לתקופה של 50 שנה לכל הפחות. זאת, דוגמת הולנד, אשר קבעה פרק זמן זה להבטחת רזרבות, או ארה"ב, למשל, אשר מחייבת שמירת עתודות ל-100 שנה.
....  בנוסף, צוותים בין-משרדיים דנים מזה חצי שנה בדרכים להרחבת השימוש בגז לצורכי המשק, ובוחנים, בין השאר, את ההסדרה הנדרשת כדי לתמרץ מפעלים, מוסדות ואף בתים פרטיים לעבור לשימוש בגז טבעי במקום מזוט או גז בישול (גפ"מ), וכן את האפשרות להעביר ציי תחבורה גדולים לשימוש בגז טבעי דחוס (CNG) במקום סולר ובנזין.
ביום שישי שעבר טען המדען הראשי של משרד התשתיות, ד"ר שלמה ולד, כי כל עתודות הגז הטבעי אשר התגלו עד כה במימי ישראל ואלה שעשויות להתגלות בעתיד לחופיה, יספיקו לצורכי המשק למשך 50 שנה לכל היותר. זאת, לדבריו, גם אם יתממשו הערכות המכון הגיאולוגי האמריקני (USGS) למשל, בדבר פוטנציאל כמעט ודאי של 1,400 מיליארד מ"ק גז טבעי (BCM) באגן הלוונטיני שבין ישראל, קפריסין ולבנון.
ולד טען כי "גז ל-50 שנה זה לא מאגר אסטרטגי, וישראל לא תהיה שחקן מהותי בשוק יצוא הגז. אפשר כמובן למכור גז לירדן או למצרים מטעמים פוליטיים, אבל בעיקרון, תמיד נתחרה בשוק ה-SPOT (עסקות נקודתיות שלא תחת חוזה, א.ב.) כדי לחפש אחר רווחים קלים בזמן קצר. לעומת זאת, עתידה של ישראל בתחום הגז יירד לטמיון אם לא נדאג מראש לצרכינו".
ולד אף תקף את השיח הנגדי בחריפות, ואמר כי "לבנות על יצוא של גז טבעי מישראל, ולשים את זה כדגל - זה דבר נוראי. יצוא של גז מתחום ישראל הוא רעיון שאסור לתמוך בו בשום צורה".



הסתברות מיטבית ל-277 מיליון חביות נפט בגבריאלה; מודיעין קופצת ב-10%

  • 07.09.2011


ברישיון החיפושים הימי הופקו בעבר 500 חביות נפט ביום והוא ננטש; במקום גם הסתברות מיטבית להמצאות 3.5 TCF גז טבעי

קיימת הסתברות של 50% להמצאות 277 מיליון חביות נפט -3.5 TCF (טריליון רגל מעוקבת) גז טבעי ברישיון החיפושים הימי גבריאלה - כך הודיעה היום מפעילת הרישיון, חברת אדירה הקנדית, על פי דו"ח ביניים שביצעה עבורה חברת גוסטבסון האמריקאית. יחידות ההשתתפות של מודיעין של צחי סולטן ונוחי דנקנר, המחזיקה ב-70% מהרישיון, מזנקות בשעה זו ב-10% במסחר בבורסה.
רישיון גבריאלה נמצא 20 ק"מ מול חופי תל אביב וראשון לציון, .. הרישיון גובל מדרום ברישיון שמן, הדומה מאוד מבחינה גיאולוגית, ... בו קיימות עתודות נפט של 270 מיליון חביות ו- 4.5 TCF (טריליון רגל מעוקבת) גז טבעי. בעוד שבשמן מדובר בשני מבנים, בגבריאלה מדובר במבנה (פרוספקט) אחד שעשוי להכיל נפט ובמבנה שני שעשוי להכיל גז.


עוד כותרות

מיכאיל חודורקובסקי


צילום:אלבטרוס
יצחק תשובה - צילום:דודו בכר
במהלך הרבעון השני נמכרו ממאגר ים תטיס 9.8 מיליארד רגל מעוקבת של גז טבעי, גידול של 26% לעומת הגז שנמכר ברבעון הראשון של 2011












צילום:וקנין עופר