30.9.2011

שנה חדשה שנת תשע״א הסתיימה ושנת תשע״ב מתחילה למה 2010 היתה חמה משמעותית משאר השנים, הסבר על אל ניניו לה ניניה

ועדיין גם בסתיו ובימים הראשונים של תשע״א שני המעברים הצפוניים פתוחים אם כי מחיל להצטבר קרח במעבר הצפון מערבי הראשי וסביר שבקרוב יסגר.


הטמפרטורות באזור כבר די נמוכות אבל הים רק כעת מתקרר מספיק כדיי להתחיל לקפוא. כפי שנכתב בבלוג שטח הקרח הימי הגיעה למינמום חדש השנה  לפי AMSR-E מברמן. והשני בקוטנו לאחר 2007 לפי NSIDC. אבל NSIDC מסבירים שהנתונים מברמן מדויקים יותר. NSIDC נשארים עם החישן הלויני הפחות מדויק כדיי לשמור על רציפות של נתונים וחישובים ארוכה יותר כדי שניתן יהיה להשוות את 2011 ל-1980ולדעת שההפרש אינו נובע משינויי במכשור  ובחישובים. 
אבל השטח אינו כל הסיפור למשל 2007 היתה שנה אידאלית לשטח קרח נמוך עקב תנאי מזג האוויר לעומת זאת השיא הנוכחי הושג בשנה דיי ממוצעת.


"Conditions in context
The last five years (2007 to 2011) have been the five lowest extents in the continuous satellite record, which extends back to 1979. While the record low year of 2007 was marked by a combination of weather conditions that favored ice loss (including clearer skies, favorable wind patterns, and warm temperatures), this year has shown more typical weather patterns but continued warmth over the Arctic. This supports the idea that the Arctic sea ice cover is continuing to thin. Models and remote sensing data also indicate this is the case. A large area of low concentration ice in the East Siberian Sea, visible in NASA Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) imagery, suggests that the ice cover this year is particularly thin and dispersed this year.
"
בהקשר זה ראוי לצין שאנחנו עדיין בתנאי לה ניניה שגורמת לכדור הארץ להיות קצת קר יותר. 
לה ניניה היא צד אחד של התופעה הידועה גם כאל ניניו תנודה דרומית El Niño-Southern Oscillation אשר מתרחשת באוקינוס השקט.

לה ניניה היא האחות של אל ניניו והיא נוצרת כאשר הרוחות המערביות הקבועות בקו המשווה סוחפות את המים מפני הים אשר התחממו לכיוון אסיה כתוצאה מכך מבצבצים מים קרים מקרקעית האוקינוס ליד דרום אמריקה והאוקינוס ליד אסיה גבוה יותר. מידיי פעם הגבעה של המים ליד אסיה זורמת לכיון מטה אל דרום אמריקה זהוא האל ניניו שבו המים החמים יותר מתפזרים על האוקנוס השקט.
באל ניניו טמפרטורות פני האוקנוס השקט המשווני גבוהות יותר מהממוצע. ואילו בלה ניניה המצב הפוך. בגלל גודלו של האויקנוס השקט הדבר משפיע על כל כדור הארץ. מעבר מאל ניניו ללה ניניה קורה כול 2~5 שנים ואינו מחזור סדיר.

תרשים בסיסי של תופעת האל ניניו וההשפעה שלו על הגשם באוסטרליה = בצורת, ומדבריות דרום אמריקה = גשם מקור El Niño-Southern Oscillation (ENSO)| UNEP/GRID-Arendal - Vital Climate Graphics Africa

ולכן כאשר הטמפרטורה של שנת היתה שווה לשנת השיא של הטמפרטורה 1998 או 2005 מדובר למעשה בשיא גבוה יותר. אם נשווה את ממוצע האנדקס Multivariate ENSO Index-MEI אשר נע בין 61 לאל ניניון מקסימלי ל-1 ללה ניניה מקסימלית נראה שבשתי השנים החמות ביותר הקודמות הממוצע היה בסביבות ה-39 ואילו ב-2010 הוא היה 25.6 .
 [הקשר למינימום הקרח ברור פחות 2007 התחילה באל ניניו אשר דעך ועבר לאל ניניה ואילו ב-2011 התחילה באל ניניה חזקה אשר דעכה אבל לא הגיע עד לכדיי אל ניניו]


אנקס האלניניו מ-NOAA למעלה אל ניניו למטה לה ניניה


לטבלה המיספרית - MEI ranks from Dec/Jan 1940/50 up to the present