30.1.2012

סקופ הטמפרטורה העולמית בירידה מאז 2010 (כמובן שלא)

הטמפרטורות בשנת 2011
סקופ הטמפרטורה העולמית בירידה מאז 2010 (כמובן שלא)

השתנות הטמפרטורה העולמית לפי שנים בירוק תחום השגיאה באדום ממוצע 5 שנתי
מקור Global Temperature in 2011, Trends, and Prospects -GISS








אנימציה של השתנות הטמפרטורה העולמית 1880-2011 אדומים טמפרטורה מעל הממוצע של 1951-1980 כחול טמפ' נמוכה מהממוצע.
מקור: נאסא גודארד
Data source: NASA Goddard Institute for Space Studies. Visualization credit: NASA Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio NASA Finds 2011 Ninth Warmest Year on Record

תרשימים ועוד על האל ניניו , לה ניניה או אנסו בפוסט קודם

אבל 2011 אכן היתה קרירה יחסית. שלושת המקורות המפורסמים לטמפרטורה הגובלית NASA GISS, NOAA
 ו-  Met office/.CRU נותנים תוצאה קצת שונה. אצל NASA GISS שנת 2011 היתה ההתשיעית בדרוג השנים החמות ביותר  ואצל CRU השנה ה-11  . לפי הארגון הטאורולוגי העולמי שאינו מחשב את הטמפרטורה לבדו  2011 היתה העשירית בדרוג השנים החמות ביותר.  ולכן אפשר לטעון שהכדור מתקרר לחשב את ירידת הטמפרטורה מהשנה שעברה ולאיים בתקופת קרח נוספת תוך עשור או שנים. אבל המצב אינו כו פשוט משום שרוב 2010 וכל 2011 היו שנות לה ניניה. לפנ מספר פוסטים הסברתי בקצרה את המחזןר ֿשל אל נינה לה ניניו. אמנם התופעה אינה מסודרת והרמונית אלא כאוטית אבל בגדול היא חוזרת מידי פעם לאותו המצב. במצב לה ניניה מים חמים ממזרח האוקינום השקט נאספים בכיון של אינדונזיה ואוסטרליה ומידי פעם הגבעה של המים החמים זןרמת בחזרה לכיון אמריקה כאשר זה קורה א. הטמפרטורה העולמית הממוצעת של פני הים עולה משום שמרחבי האוקינוס  הקרירים ממערב לאמריקה מתכסים במים חמימים וב. מיכוון שאוקינוסים חמים יותר בעזרת האטמוספירה כול העולם מתחמם. לכן כאשר 2011 היתה שנה קרירה יותר לא ברור האם היא באמת קרירה יותר או שאולי מדובר רק במצב לה ניניה ואילו המצב היה נורמלי לא הינו רואים התקררות?  
להמשך הפוסט >>>


ENSO השתנות הטמפרטורה העולמית לפי שנים ומצב האל ניניו לה ניניה 

 Global Temperature in 2011, Trends, and Prospects -GISS
הערכת ההשפעה של הלה ניניה חישוב על מפית (back of the envelop) במיקרה הנוכחי המפית היא גיליון של מיקרוסופט אקסל. קצת יותר מורכב ממפית בבית הקפה אבל בהשואה למודל עולמי שרץ על מחשב על עדיין מפית. בכל מקרה כל השקולים והחישובים יהיה פשוטים ברמה של חבור חיסור כפל וחילוק וגם אותם יעשה המחשב כך שממוצע הוא התהליך המסובך ביותר.

נהוג לקבוע האם שנה נחשבת כשנת אל ניניו או לניניה לפי שלושת החדשים הראשונים. כנראה שיש סיבה טובה לדבר אבל הבלוג הזה מניח שחלק מהקוראים מאמינים באמת ובתמים שכל מדעני האקלים והמטאורולוגים שוטפים לקשר או לאחוות האילומינטי ולתוכנית שטנית לרמות את העולם שהתחילה במאה ה-19 עם ז'וזף פורייה.

ישנם מספר מדדים לקביעת עוצמת האניניו לה ניניה המדד הראשון שעלה בגוגול נקרא Multivariate ENSO Index-MEI המבוסס על כמה משתנים בינהם השינוי בטמפרטורת האוקינוס. מכוון שהנחתי שההשפעה של הלה ניניה מתפשטת במשך חדשים לקחתאת ממוצע האנדקס החל מחדשיים וחצי לפני תחילת השנה ועד לסוף השנה. כמובן שלקחת תופעה שמשתנה מיום ליום במרחב וכוללת מספר מימדים (שהבולט בינהם הוא הטמפרטורה אבל יש נוספים כמו עננות) ובסוף לסכם שנה במספר אחד זה פשטני במיקצת. כמובן גם המיצוע של שנה שלמה על כל הכדור וקבלת טמפרטורה אינו מכיל את כל התופעות באטמוספירה אבל עדיין הדבר מועיל לתפיסה האנושית שאינה יכולה להתמודד עם יותר מידי מספרים בבת אחת. סט הטמפרטורות העולמיות שבחרתי מקורו ב-NASA-GISS. 

כדיי למצוא את השפעת ה-ENSO בשלב הראשון ננסה להפחית מהטמפרטורות השנתיות מאז 1990 את הנטיה הכללית. את הנטיה הכללית נתן לאקסל למצוא ע"י היכולת למצא קו ישר שנמצא הכי קרוב לכל הנקודות. (רגרסיה לנארית - רבועים פחותים) 

מהתרשים נתן לראות שהתוכנה בחרה קוו סביר שאם הינו מציירים על בערך היה יכול לצאת משהוא דומה. 


כעת נפחית מהנתונים השנתיים את העליה או הנטיה הכללית. ונצייר גרף שעל ציר אחד אנדקס האל ניניו ועל השני הטמפ' לאחר הפחתת הנטיה הכללית. התוצאה רוב הנקודות מצויות די קרוב לישר אחד מלבד 4 נקודות ברור קצר מראה ששלוש מהן ארעו לאחר ההתפרצות של הר הגעש פינטובו בפיליפינים שקירר את כל הכדור. נקודה נוספת אולי קשורה להתפרצות במונסרט? 


לאחר שנוריד את 4 הנקודות החריגות נוכל למצוא את הקשר בין ממוצע האל ניניו לבין התנודה בטמפרטורה (טמפ' לאחר ההורדה של העליה הקבועה) הקשר הלינארי נראה ברור וניתן לתוכנה למצוא את הקוו האופטימלי. ֿ
כעת כדי למצוא את השפעת האנסו-אל ניניו לה ניניה צריך לעלות מציר ה-X לקו האלכסוני וליקרוא את הגובה.
בכול מקרה רואים שהאנסו מוביל להבדלים של כ-0.3 מעלות בין קר לחם 







בשלב הסופי נתקן את השינוי בטמפרטורה העולמית בעזרת ממוצע האלניניו לפי הגרף האחרון 

בתרשים מופיעים 4 קוים: 
הכחול הטמפרטורה השנתית
האדום הצמוד הטמפרטורה המתוקנת 
האדום הגבוה הטמפרטורה המתוקנת מוזזת למעלה כדיי לראות את הקוו ברור יותר
הצהוב ממוצע 14 החדשים של אנדקס האנסו MEI לפי שנה.

האם שנת 2011 קרה משמעותית? לא הייתי אומר לפי התוצאה שקיבלנו 2011 דומה ל2010 והיא אחת משתי השנים החמות מאז תחילת המדידות.

כמובן הטפול כאן היה מקוצר ופשטני הנסן וחבריו מוצאים למשל קשר הדוק למדד אחר של האנסו  וכמובן לא רק האלניניו לה ניניה משפיעים על האטמוספרה. למשל השמש רק כעת יוצאת מתקופה ארוכה יחסית של פעילות נמוכה. אבל מי שרוצה לטעון שברור שיש התקררות משמעותיתלעומת 2010 יצטרך להוכיח את זה.

מקורות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה