25.8.2012

Back to the Arctic בחזרה לקוטב

ראשית הקישור בין שני הפוסטים הקודמים נשמט

GEOPHYSICAL RESEARCH LETTERS, VOL. 39, L06801, doi:10.1029/2012GL051000, 2012
Jennifer A. Francis1 and Stephen J. Vavrus2



המאמר מקשר בין ההתחממות המוגברת של האזור הארקטי ביחס לשאר חצי הכדור הצפוני לתופעות קיצון הקשורות לתבניות מזג אויר שנשארות לזמן ממושך כמו בצורות. הסבר בעברית והתקציר באנגלית בסוף הפוסט

בכל מקרה הצפי הוא שבעקבות שינויי האקלים יתרחשו יותר גליי חום (כמובן) בצורות שיטפונות ושאר צרות
מעריב שנותן במה לגבי אביטל ועוד כמה תמהונים תרגם מאמר של ג'ים הנסן מנאסא

כמובן ישנו הדו"ח של IPCC
Special Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change 2012

סרטון חדש בנושא קידוחי נפט ימיים באזור הקוטב ראוי לצפיה הסרטון מדגיש את הבעיה של מה יקרה במצב של תקלה. אבל לא מספיק. אם יקרה דבר דומה לאסון האחרון במיפרץ מקסיקו תהיה בעיה להביא מרחוק ציוד כמו אוניות ודוברות קידוח שהם הכלים העיקריים בטיפול בבעיות כאלו. בנוסף אם יקרה אסון בסתיו כאשר הקרח הימי גדל וצריך יהיה לתפקד מול קרח ימי שמכסה את אזור האסון אני לא חושב שלמישהו יש פיתרון טוב. אפשר אוליי לאלתר משהו בעזרת שוברות קרח אבל זה ממש לא קל ועל איסוף נפט מפני השטח אין בכלל מה לדבר משום שהנפת יצטבר מיתחת לקרח הצף


וכאן המקום להצטרף לקמפייו של גרינפיס

Greenpeace
יותר ממיליון אזרחים מרחבי העולם הצטרפו לקמפיין להצלת הקוטב (1,200,000), גם אמנים וידוענים רבים הצטרפו למסע ושיתפו את הקמפיין דרך הרשתות החברתיות ואפילו רדיוהד השתתפו בהפקת פסקול לסרטון שזכה עד כה ליותר מ 580,000 צפיות.

עדיין לא הצטרפת לתנועה העולמית ? לחץ כאןאנשי ה -"יס מן" הצטרפו לקמפיין עם הקמת אתר מדומה לחברת "של" arcticready.com האתר השיג יותר מ 400,00 גולשים שיצרו מעל ל - 12,000 פוסטרים ותמונות של פרסומות מזוייפות למסע הקידוחים ההרסני של חברת "של". אפילו קהילת ההאקרים "אנונימוס" הכריזה שהיא תומכת בקמפיין.


בארץ הקמפיין זכה לחשיפת אינטרנט רחבה ויותר מ - 14,000 ישראלים כבר הצטרפו לתנועה.
במהלך החודש האחרון פעלנו גם בשטח באינטנסיביות ולא רק במרחב האינטרנטי, כאשר בשבוע הפעילות העולמי שלנו פעלנו מול חברת של ב - 110 ערים ב - 19 מדינות. אלפי מתנדבים של גרינפיס יצאו לרחובות במהלך הקמפיין וביצעו פעולות שנועדו, לעצור את של ולשבש את הפעילות של החברה. גם בישראל מתנדבי ופעילי גרינפיס יצאו לשטח לאסוף חתימות ולעורר מודעות בתל אביב בספארי ברמת גן ובמקומות נוספים בקרוב. 


תמונות מרחבי העולם -



to view image click on
סגירת תחנת דלק של "של" בהמבורג, גרמניה ע"י פעיליי גרינפיס
to view image click on
יותר מ - 70 תחנות דלק של Shell סגורות ביום אחד בפעילות של גרינפיס בבריטניה


to view image click on
השתלטות של  פעיליי גרינפיס על בניין המשרדים של חברת shell באמסטרדם

שתי הספינות של גרינפיס, האספרנזה (Esperanza) והארטיק סנרייז (Artic Sunrise), גם הן הצטרפו לפעילות והפליגו לקוטב על מנת לעצור את של, לסקר ולחקור את תנאי הטבע והאקלים בחוג הארקטי.to view image click on

to view image click on

עדיין לא הצטרפת לתנועה העולמית ? לחץ כאן
עוד דרכים להשתתף: עמוד הפייסבוק  פרופיל הטויטר  הצטרף כחבר לגרינפיס


תקציר המאמר

עדויות המקשרות בין ההגברה הארקטית  למזג אויר קיצוני בקווי הרוחב הבינוניים

בקצרה: ההתחממות המוגברת של האזור הארקטי ביחס לשאר חצי הכדור גורמת לשתי תופעות המקטינות את מהירות גלי רוסבי באטמוספרה
זרם הסילון הנע לאורך גלי רוסבי מקור NASA


  • הקטנת הגרדיאנטים של עובי האטמוספרה (החלק הנמוך של האטמוספרה שבו כמעט כל המסה ותופעות מזג האויר עבה יותר באזור המשוני ונעשה דק יותר באזורי הקטבים מ~18 ק"מ ל~8 ק"מ) וכתוצאה מכך מהירות הרוחות בכיוון קווי הרוחב בגובה יורדת.
  • חימום את  השכבות העליונות (של החלק העיקרי הנמוך של האטמוספרה) וגורמת להגדלת אמפליטודת הגל 
כתוצאה של שתיי התופעות האלו מהירות הגלים יורדת והם נשארים יותר זמן מעל מקום אחד. כתוצאה מכך מערכות מזג אויר הקשורות לגלים נשארות יותר זמן במקום אחד. כאשר המערכת מורידה גשם הסיכויי לשטפונות עולה וכאשר המערכת מונעת גשם הסיכוי לבצורת עולה. אם המערכת גורמת להתחממות נקבל גל חום ארוך וחם.

[1] Arctic amplification (AA) – the observed enhanced warming in high northern latitudes relative to the northern hemisphere – is evident in lower-tropospheric temperatures and in 1000-to-500 hPa thicknesses. 
Daily fields of 500 hPa heights from the National Centers for Environmental Prediction Reanalysis are analyzed over N. America and the N. Atlantic to assess changes in north-south (Rossby) wave characteristics associated with AA and the relaxation of poleward thickness gradients. 
Two effects are identified that each contribute to a slower eastward progression of Rossby waves in the upper-level flow: 1) weakened zonal winds, and 2) increased wave amplitude. These effects are particularly evident in autumn and winter consistent with sea-ice loss, but are also apparent in summer, possibly related to earlier snow melt on high-latitude land. 
Slower progression of upper-level waves would cause associated weather patterns in mid-latitudes to be more persistent, which may lead to an increased probability of extreme weather events that result from prolonged conditions, such as drought, flooding, cold spells, and heat waves.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה