15.9.2012

המהומה של הומלום או הפחמן בעיקבות הילד Ole Humlum

יש משהוא בטענה שאי אפשר לסמוך על העיתונות המדעית וההוכחה היא המאמר הבא שעושה מהומה רבה בקרב חוגי המכחישים. וכפי ששקספיר אמר מהומה רבה על לא מאומה ).
המאמר יחסיי הפזה בין הפחמן הדו חמצני באמוספירה והטמפ' הגלובלית. מאת אולה הומלום ושות'
O. Humlum, K. Stordahl, and J. Solheim, "The phase relation between atmospheric carbon dioxide and global temperature", Global and Planetary Change, 2012

המאמר  בודק את הקשר בין הטמפרטורה לרמות הפחמן הדו חמצני.
בתרשים בירוק רמות ה-CO2באדום הטמפרטורה העולמית , ובכחול טמפטורת פני הים.
בתרשים רואים את העליה  של ה-CO2, ואת שיניי מסור אשר נובעות מעונות השנה, ריבויי הצמיחה בקיץ בחצי הכדור הצפוני מוריד את רמת ה-CO2. יש שני מקורות לרמות ה-CO2 הותיק משנות החמישים אשר תחילתו במדידות של קילינג Charles David Keeling. קילינג חיפש מקום שבו הרעש של הפליטות האנושיות יהיה מועט ובחר בהר הגעש מאונה לואה בהוואי. תרשים שיניי המסור ידוע בשם Keeling Curve. המאמר משתמש בסדרת מדידות כמעט זהות של NOAA שמתחילה ב-1980. מבט בוחן מגלה שיש מעין גליות קלה אם משווים את השיאים של שיניי המסור. המאמר מתעמק באותה גליות כאשר הוא משווה את הפרשיי הגובה בין שניי גלים שנתיים כדיי להפטר משיניי המסור DIFF12 בתרשים.



 הטעון של המאמר גם בסקלה של  שנה עליית הטמפרטורה קודמת לעליית ריכוז ה-CO2 לכן עליית כמות ה-CO2 נובעת מעליית הטמפרטורה ולא להפך. ולראיה התרשים הבא


תרשים 1 מ-
2012 The phase relation between atmospheric carbon dioxide and global temperature Ole Humlum


בירוק העליה בין רמת ה-CO2 בתאריך לרמה שנה קודם. בכחול ואדום הטמפרטורה. למעלה לפני הסינון של התנודות השנתיות ולמטה לאחר הסינון.

ואכן רואים בברור שהשיאים בעליה בריכוז ה-COבאים לאחר השיאים בטמפרטורה. הלוגיקה של כותבי המאמר היא שאם א קודם ל-ב אזי לא יתכן ש-ב גורם ל-א ולכן שינויי הטמפרטורה גורם לשנויי ברכוז ה-CO2, ולכן העליה ברמת ה-CO2 נובעת מהעליה בטמפרטורה העולמית ולא הפליטות האנושיות. המאמר מוסיף ומגלה שהשינויי מתחיל באזור קוו המשווה ומתפשט תוך כשנה לכוון הקטבים. המאמר מרחיב בנושה הקורלציה מוסיף תרשימים כגון



המראה מהו מרווח הזמן המאפשר התאמה מירבית (9.5-11 חדשים תלוי בסט הטמפרטורות)
ובסוף מגיע למסקנה
CO2 released from use of fossil fuels have little influence on the observed changes in the amount of atmospheric CO2, and changes in atmospheric CO2 are not tracking changes in human emissions.
שחרור פחמן דו חמצני מדלקים מאובנים הינו בעל השפעה מועטה על השינוים הניצפים בכמות ה-CO2 באטמוספירה, ושינויים ב-CO2 האטמוספירי לא עוקבים אחרי שינויים בפליטות האנושיות.


לפני שנרשה לעצמנו לקנות ג'יפ ולבזבז חשמל בלי נקיפות מצפון כדאי לשים לב למספר נקודות.
 אפשר להבחין בתרשים הראשון  שלאורך כל התרשים יש עליה בריכוז ה-CO2משום מה כותבי המאמר לא שמו לב לפרט הזה. הם מתיחסים לשנויים מסדר גודל שלישי ומתעלמים מהתופעה העיקרית. כאשר מביטים בריכוז ה-CO2 רואים ראשית עליה, שנית, שיניי מסור אשר נובעות מעונות השנה, ושלישית לא ממש רואים. הטיפול המתמטי של המאמר מאפשר לראות שינויים קטנים שבילתי אפשרי לראותם באופן רגיל. כול זה טוב ויפה אבל באותה המידץ תקפות ועם הרבה פחות מאמץ הם יכלו "להוכיח" את חוסר הקשר בין הפליטות האנושיות לכמות הפחמן באטמוספירה באמצעות מבט מהיר בתרשים רמת ה-CO2  באטמוספרה. כל קייץ רמת  ה-COיורדת למרות ששריפת הדחקים המאובנים נמשכת לכן "שינויים ב-CO2 האטמוספירי לא עוקבים אחרי שינויים בפליטות האנושיות" זאת בדיוק אותה הלוגיקה של שימוש בסטיות קטנות בשביל לתאר את התופעה הגדולה.

מה בכול זאת מצאו במאמר?
כאשר כותבי המאמר הניחו מצאו קורלציה בין הטמפרטורה לפחמן הם שכחו שיש אפשרות לוגית נוספת, גורם שלישי אחראי לשינויים הן בטמפרטורה והן ללשאר השינויים. בעצם המאמר מגלה שבזמן אל ניניו ריכוז ה-CO2 באטמוספירה עולה ביחס למצב ללא אל ניניו. תגלית חשובה ומענינת רק ש.. כבר לפני 26 שנה קילינג ורוול פרסמו מאמר בנושא. בוקר טוב הומלום.
הקשר לאל ניניו אינו פשוט משום שבניגוד לאינטואיציה: אל ניניו > אוקינוס חם > ירידה ביכולת התמוססות שלCO> עליה ברמות האטמוספריות. דווקה באזור חוף האנדים מבצבצים מים עשירים ב-CO2  שמשתחרר לאטמוספירה והאל ניניו מפסיק את זרימת הגז מהאוקינוס לאטמוספרה. על ה"מחסור" הזה היבשה מפצה ומוסיפה.
שיחזור של התוצאות של הומלום עם סימון של כמה מהאל ניניו החזקים מקור
Real Climate
לסיכום המאמר של הומלום מוכיח לא כלום הדבר היחידי שהיה לו סיכוי להיות בעל עניין היה הקשר בין האל ניניו לרמות ה-CO2 .  אילו הומלום ומרעיו היו שמים לב לכך שזה מה שמופעי במאמר והמאמר היה מופיע לפניי 26 שנים.

 קישור למאמר של הומלום
 O. Humlum, K. Stordahl, and J. Solheim, "The phase relation between atmospheric carbon dioxide and global temperature", Global and Planetary Change, 2012.http://dx.doi.org/10.1016/j.gloplacha.2012.08.008
הפוסט מתבסס על 
rasmus @ 11 September 2012

בנוסף הדגמה השיטה של הומלום מראה שה-CO2 עוקב אחרי הטמפ' במודל שבו יש תוספת קבועה של CO2 לאטמוספרה ללא קשר לכלום ניתן למצא אצל טרויי

על הקשר בין אל ניניו לרמות CO2 
C. D. Keeling and R. Revelle 1985

JONES 2001

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה