5.4.2012

סביבה 2050 העולם מתחמם מהר מהצפוי

כנס סביבה 2050 נערך במלון הילטון בתל אביב עם מגוון נאה של הרצאות ומרצים מעולים כולל ארוחת צהרים טובה בקיצור מומלץ למי שהפסיד להגיע בשנה הבאה.

מאמר בעיתון NATURE GEOSCIENCE מנסה להעריך את טוח הטמפרטורה בעשורים הקרובים. המאמר המלא דורש מנויי לעיתון אבל אגף החדשות של ScienceNOW  Science נותן תקציר.

מודלים לחיזוי מזג האויר טובים למספר ימים ואולי אפילו לשבוע בצד האופטימי. לכן לא מפתיע שמודלים לחיזוי  האקלים סובלים מאי ודאות לגבי מה יהיה בשנת 2050. הרשימה ארוכה למשל כמה גזי חממה אנחנו נפלוט? ישנם גם נתונים שאין תשובה ברורה לגביהם כגון השפעה המדויקת של החלקיקים כגון זהום אויר, הרי געש, מלח מהאוקינוסים ואבק מהמדבר על האטמוספרה. החלקיקים  חיוניים בהתהוות טיפות המים בעננים. בנוסף לחלקיקים הנקראים ארוסולים יש השפעה מקררת התלויה בתכונות החלקיק למשל גודל, חומר,… ובאינטרקציה שלו עם כל אחד מאורכי הגל הרלונטיים שנעים בין אולטרה סגול UV לאינפרה אדום רחוק (קרינת חום). כדי לפשט את הבעיה משתמשים בהנחות ובמספרים פשוטים נניח כל החלקיקים מחזירים אחוז קבוע של קרינת ה-UV הבאה מהשמש. ואם יש באזור מסוים באטמוספרה מספר ידוע של חלקיקים אז נניח (לשם הדיון) 5% מהקרינה תוחזר לחלל. והתעלמנו מגודל החלקיקים, החומר שלהם ומהשונות באורכי הגל השונים של ה-UV. כמובן הדוגמה היתה כדי להבהיר את הבעיה ומודלים שונים יתארו את השפעת החלקיקים ברמות שונות של פרוט.

המחקר הנדון הריץ מספר רב של פעמים מודל חיזויי אקלים כאשר הוא משנה כמה פרמטרים כאלו המשפעים על: הרגישות של האקלים במודל לכמותהפחמן  הדו חמצני, קצב מעבר החום מהאטמוספרה לאוקינוסים ומידת הקרור מחלקיקים (ארוסולים)  המפזרים את האור באטמוספרה.

כמות ה-CO2 c ב-2050 נקבעה ל-520ppm  והרצות שונות ניסו שינויים בפעילות השמש והרי הגעש.

המודלים הורצו בין השנים 1920 - 2080. המודלים שנתנו טמפרטורה רחוקה מהמציאות בחלק גדול של העולם בין 1960 עד היום נפסלו וממהעוברים נבחרו שני השלישים שהיו הכי טובים. 


התוצאה באזור הסגול כהה. הטמפרטורה הגולבלית ב-2050 תהיה בין 1.4°C - 3°C חמה יותר מאשר הממוצע של 1961-1990 (שגם הוא מעל הטמפ' שקדמו לעידן התעשיתי ) 
מכוון שהתוצאה גבוהה מרוב התחזיות לא כדאי להכנס לפאניקה מיד. אבל סביר שלא נכנסו למודל תופעות כמו שחרור מסיבי של מיתן מההידראטים באוקיינוסים. ויתכן שגם לא נכללה התיבשות אפשרית של האמזונס. כך שלא ניתן להיות רגועים יתר על המידה.


קישורים SCIENCENOW Nature ותקציר באנגלית >>