20.3.2015

חדשות גדולות בנושא האקלים בעולם והתגובה בארץ

בשנה האחרונה היו יותר חדשות מרעישות ומסעירות בנושא האקלים בעולם מאשר בכל שנה אחרת מאז החל שינוי האקלים. אבל  בארץ עדיין מתקשים לעקל את זה.

זה התחיל עם ההתעוררות הכלל עולמית בנושא לקראת יום האקלים הבין לאומי ב 21 בספטמבר 2014. המוני אנשים מסביב לעולם התאגדו מסביב למטרה שקודם נחשבה לחשובה פחות. ההפגנה בסופו של דבר הייתה המרשימה ביותר בשנים האחרונות, כ 600,000 איש יצאו לרחובות. אחר כך התקיים הכנס הבין לאומי בניו יורק אשר הסתיים בכך שכולם הסכימו שאכן יש לנקוט את כל הצעדים הדרושים.

אחר כך, הגיע הדוח של הגוף המדעי העליון לענייני אקלים- Intergovernmental Panel on Climate change. הדוח אמר ששינוי האקלים אכן קיים, שהוא מעשה ידי אדם ושכדי למנוע אסון, יש לצמצם את הפליטות ב 41-71% עד 2050 וב 100% עד 2100. בו זמנית כמות הדיווחים על ההרס שמחולל שינוי האקלים בעולם גדלה עד כדי כך, שלא עבר שבוע בלי חדשות בנושא. התברר שיש סבירות גבוהה לקשר בין מחלת האבולה לשינוי האקלים וכריתת יערות.

כל זה השפיע גם על האנשים שעד עכשיו לא נחשבו סביבתיים במיוחד. נשיא ארה"ב ברק אובמה התייצב לצד הירוקים בנושא זה לפחות. מזכיר האו"ם ואפילו האפיפיור תמכו. בנובמבר נחתם הסכם היסטורי בין ארה"ב לסין לפיו ארה"ב התחייבה להוריד את הפליטות בשליש עד רבע ב 11 השנים הקרובות. השתנתה עמדתם של הודו ואוסטרליה.

בחודשים האחרונים לאחר עבודה מאומצת בעוד 2 אירועים-בפרו ובג'נבה, נחתם מסמך מקדים להסכם הגדול שאמור להיחתם בדצמבר. ברור שהוא ידרוש ירידה גדולה הרבה יותר בשיעור הפליטות מאשר קודמו בקיוטו.

נשיא ארה"ב אמר שאין דבר שמאיים על הדורות הבאים יותר משינוי אקלים. יש שאומרים שהמאבק נגד התעשיות המזהמות גרם להקטנת הביקוש לנפט(החלש ביותר ב 12 השנים האחרונות על פי אופ"ק) ובכך תרם לירידה במחירי הנפט שהביא לקיצוצים דרסטיים בכמות הקידוחים.

כל הנאמר לעיל הביא לכך שעל פי נתוני האו"ם בשנת 2014 לראשונה ב 40 השנים האחרונות לא נפלטו גזי חממה יותר מבשה הקודמת. זהו הישג אדיר.

בישראל עדיין לא התעוררו. ישראל השתתפה ומשתתפת בכל הכנסים האלה וחתומה על האמנות האלה, אבל אף אחד לא שומע פה על זה. אף אחד לא יודע מי השתתף בכנס מהצד הישראלי ואיך בדיוק מתכוונת ישראל ליישם את כל מה שהוחלט. בינתיים ממשיכים לקדם בישראל מספר תכניות הפועלות בכיוון ההפוך: הרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הקידוחים הבלתי קונבנציונליים בגולן, מכרה הפוספטים בערד(דשן כימי=שימוש בנפט, למרות שהוכח שדשן אורגני טוב יותר).

ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בפליטות לנפש וסביר להניח שהיא תצטרך במוקדם ובמאוחר לצמצם פליטות. יש כבר מספר תקדימים: בוטלו הקידוחים בעמק האלה, בוטלה הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון. המעבר לגז, גם הוא נעשה במידה רבה כי חשבו שהוא יפחית את הפליטות בצורה משמעותית, למרות שלאחרונה התברר שזה לא כך.

אין ספק, שלפחות מטעמי הישרדות, יצטרכו כולם, כולל בעלי החברות לעבור לצד הירוק. זו רק שאלה של זמן. כמה שיותר זמן יחלוף-כך זה יעשה ברור יותר. צריך רק לזכור שככל שעובר יותר זמן לא פעולה כך מחמיר המצב. הגיע הזמן להתעורר...